Ouvrir le menu principal

iGeneration

Recherche

Tim Cook : Beats Music « est le premier bon service de streaming »

Anthony Nelzin-Santos

jeudi 29 mai 2014 à 00:06 • 18

Services

En achetant Beats pour 3 milliards de dollars, Apple ouvre « un nouveau chapitre de [son] histoire ». C’est ce que dit Tim Cook dans un long courrier électronique envoyé à ses équipes et publié par 9to5 Mac.

« La musique est une part importante de nos vies et de notre culture », explique-t-il, « la musique nous inspire, nous réconforte, décuple nos émotions. Elle rapproche les gens et dépasse les limites du langage. » Et elle est en grande partie responsable du succès d’Apple, du premier Mac au dernier iPad en passant par l’iPod et iTunes : « c’est pour cela que nous devons continuer à investir dans la musique », ajoute-t-il.

Or Beats est « complémentaire » d’Apple — une autre manière de dire que son service de streaming peut apporter un nouveau souffle à une activité musicale qui ne fait plus recette. Tim Cook ne s’en cache d’ailleurs pas :

Beats Music a été conçu avec un grand respect des artistes et de leurs fans. Nous pensons que c’est le premier service sur abonnement qui fait bien les choses. Apple, comme Beats, croit qu’un bon service de musique nécessite une forte éditorialisation, et nous poursuivrons nos efforts dans ce domaine. L’acquisition de Beats rendra iTunes encore meilleur, et approfondira le lien émotionnel que nos clients ont avec la musique.

« Est-ce que l’équipe d’Eddy [Cue] aurait pu concevoir un service de streaming sur abonnement ? Bien sûr ! » assure Tim Cook au New York Times. « Nous aurions pu concevoir 27 autres choses nous-mêmes », poursuit-il en faisant référence aux 27 acquisitions d’Apple ces douze derniers mois, « ce n’est pas une seule chose qui motive, ce sont les gens, c’est le service. »

L’équipe de Beats Music sera justement placée sous la responsabilité directe d’Eddy Cue, et Jimmy Iovine quitte la direction d’Interscope pour se consacrer à plein temps à Apple. Dr. Dre, lui, devrait continuer à produire de nouveaux artistes. Les équipes qui conçoivent et promeuvent les casques qui portent son nom rejoindront la division marketing de Phil Schiller. La marque Beats conservera une existence distincte, comme celle de FileMaker — une marque qui subsistera sur Android et Windows.

Ci-dessous, le texte intégral du courriel de Tim Cook :

Team,

This afternoon we announced that Apple is acquiring Beats Music and Beats Electronics, two fast-growing businesses which complement our product line and will help extend the Apple ecosystem in the future. Bringing our companies together paves the way for amazing developments which our customers will love.

Music is an important part of our lives and our culture. Music has the power to inspire us, to comfort us, and to send our emotions soaring. It brings people together and transcends the limits of spoken language.

Apple’s history in music began with selling Macs to musicians. That remains important to us today, but we also bring music to hundreds of millions of customers with iTunes, which is at the forefront of the digital music revolution. Music holds a special place in our hearts at Apple, and we know that we can make an even bigger contribution to something that is so important to our society. That’s why we have kept investing in music and why we’re bringing together these extraordinary teams — so we can continue to create the most innovative music products and services in the world.

Beats co-founders and music industry pioneers Jimmy Iovine and Dr. Dre will join Apple, along with their team of employees. Jimmy has been on the cutting edge of innovation in the music industry for decades, including as a key partner for Apple in the launch of the iTunes Music Store more than ten years ago. He has produced or collaborated with some of the most popular artists in history, and been an important contributor to the success of the iTunes Store.

Beats Music was built with deep respect for both artists and fans. We think it’s the first subscription service to really get it right. Both Apple and Beats believe that a great music service requires a strong editorial and curation team, and we will continue to expand what we do in those areas. The addition of Beats will make our incredible iTunes lineup even better, extending the emotional connection our customers have with music.

The Beats Music team will report to Eddy. The teams will be getting to know each other better in the weeks ahead, and we are very excited about the possibilities for the future.

Beats Electronics has become the brand of choice for headphones and speakers in both the music and sports world, just five years after its launch. They are among the most popular and highest-rated third-party products sold today in Apple’s retail and online stores. We see an incredible opportunity to bring Apple’s legendary design and engineering capabilities to these popular products under Phil’s leadership.

Please join me in welcoming Beats to Apple. I hope you are as excited as I am about this new chapter in our history.

Tim

illustration magazine 25 ans

MacGeneration a 25 ans !

Participez à la fête et découvrez l’histoire de votre site favori en précommandant notre magazine exclusif.

Je précommande le magazine